We lezen het in de bladen en zien het bij collega’s om ons heen: de laatste jaren is het stalvoeren in populariteit toegenomen. Het stalvoeren is een goede manier om meer eiwit van eigen land te halen met minder verliezen. Je kunt simpelweg meer melk uit eigen voer produceren wat interessant is voor de portemonnee.
Voor het stalvoeren is een opraapwagen nodig en een maaier die het gras op een zwad neerlegt. Om dit zo efficiënt mogelijk te doen en om zo weinig mogelijk sporen in het perceel te rijden, gebeurt dit bijna altijd in 1 werkgang met een frontmaaier.
Vroeger werd daarvoor meestal een trommelmaaier gebruikt, tegenwoordig gaat dat steeds vaker met een schijvenmaaier.
Een schoon zwad
Op sommige bedrijven gebeurt het stalvoeren bijna het hele jaar door: van maart tot december is echt niet een uitzondering. De omstandigheden om in het land te komen zijn dan niet altijd ideaal en het blijft natuurlijk belangrijk om een schoon zwad te maken zonder verontreinigingen. De Vicon Extra 332XF is een schijvenmaaier met daarachter een vijzel: het gras wordt over een breedte van 3.2m afgemaaid aan de voorkant van de maaibalk en vervolgens wordt het meteen (zonder de stoppel te raken) in een zwad neergelegd via de verstelbare zwaddeuren. Dit concept heeft een gunstig effect op het percentage ruw as in uw ruwvoer. Dit is anders vergeleken met systemen die gebruik maken van zwadschijven die door de stoppel worden aangedreven.
|
Een vierkant zwad – weinig verliezen
Het gemaaide gras wordt tussen de afgestelde zwaddeuren (3 standen mogelijk: 1.00 – 1.15 – 1.30m) neergelegd in een luchtig zwad. Het gemaakte zwad heeft hierdoor bijna een “vierkante” vorm, waarbij het gras geen kans heeft om buiten het zwad te vallen. Het door de vijzel neergelegde zwad is bovendien gemakkelijk op te pakken door de pick-up van de opraapwagen.
Zwad maaien of breed maaien?
De Vicon Extra 332XF is flexibel inzetbaar, d.w.z. voor stalvoeren èn voor inkuilwerk. Als er niet op zwad gemaaid hoeft te worden, dan kunnen de zwaddeuren eenvoudig uit de maaier worden gepakt en bovenop de maaier bevestigd worden (zie foto).
De maaier zal het zwad dan breed neerleggen zodat het gras meteen kan beginnen met opdrogen, wachtende op de schudder en/of hark.
Brandstof besparen?
De maaier vraagt relatief weinig vermogen (zo’n 75pk) en mogelijk zijn er voldoende pk’s aanwezig om te stalvoeren of breeduit te maaien. Veel moderne tractoren hebben ook een zgn. 1000-ECO aftakas aan de achterzijde. Hiermee zou de achtermaaier dan met minder motortoeren aangedreven kunnen worden. Probleem is dan vaak de frontmaaier, want die moet wel 1000 toeren binnenkrijgen… De Vicon Extra 332XF heeft hier een simpele oplossing voor: door de poelies om te wisselen zal het toerental op de maaischijf toch juist zijn bij een lager motortoerental.
Ook bij stalvoeren wordt dit vaak toegepast, omdat de opraapwagen met minder toeren ook wel geladen kan worden: je gebruikt immers geen messen en de wagen moet toch niet “volgestampt” worden om vermoezen te voorkomen.
------------------------------------------------------------------------------------------------ |
Jelle Hospes Productmanager Vicon | Kverneland Group Benelux Juli 2021 |